PCT – Del 9 : John Muir Trail

2016-07-12

Mammoth Lakes – Tuolumne Meadows – Bridgeport – South Lake Tahoe (Carson Pass).

170 miles / 274 km.

Efter att vi var klara med Mount Whitney omkring mile 767 hände något som bröt de gamla mönstren. Från att bara möta vandrare som ev passerade en i rasande tempo eller som sov i samma camp, började jag möta fler och fler människor – på väg söder ut – och ju längre norrut jag själv kom, desto fler blev mötena. Detta var vandrare som vandrade John Muir Trail.

jmt01

John Muir Trail är en vandringsled dom går mellan Yosemite Valley i norr och Mount Whitney i söder. Den är 211 miles / 340 km lång och de flesta av dessa följer the Pacific Crest Trail genom the Sierras. Leden går genom Yosemite-, John Muir- och Ansel Adams Wilderness, Kings Canyon- och Sequoia National Park. Intresset för leden är stort och därför släpps endast ett bestämt antal tillstånd för att vandra leden per dag (45st/dag 2016). Totalt beräknas 3500 människor vandra leden i år.

jmt02

Leden är döpt till ära av den kända naturalisten och författaren John Muir som gick bort ett år innan leden påbörjades 1915. Muir spenderade många år av sitt liv i just Yosemite och i the Sierras och han arbetade hårt för att bevara och skydda naturen i området och var bland annat delaktig i bildandet av Yosemite National Park. Han var även med och startade The Sierra Club som han också var ordförande för i 22 år, fram till hans död. “Klubben” skulle vara ett lokalt samfund för de som älskade bergen, men den arbetade även politiskt för bland annat instiftandet av så kallade National Forests.

John Muir Trail går liksom Pacific Crest Trail genom vad som kallas the High Sierras, det vill säga den högsta delen av Sierra där de större bergen och passagerna finns. Den här delen har varit den absolut häftigaste, maffigaste och vackraste hittills men samtidigt den tuffaste och mest krävande. Långa, branta uppför- och nedförsbackar, mängder av snö och massor av forsar att korsa. Ständigt våta fötter och trötta ben, men också ett sinne fullt av ro efter alla fantastiska intryck.

jmt03

jmt02b

jmt04

jmt05

jmt06

jmt07

jmt08

jmt09

Så eftersom vi gjorde en avstickare till Mt Whitney och vi sedan dess följt John Muir Trail bestämde jag mig när jag kom fram till Tuolumne Meadows för att ta en dag ledigt från Pacific Crest Trail och istället vandra de återstående 22 milen in till Yosemite Valley. Efter att ha gått upp i gryningen med enbart en dagsryggsäck med lite vatten och snacks kom jag fram till Happy Isles, Startpunkten för John muir Trail vid tvåtiden.

jmt10

jmt11

jmt12

jmt13

Jag kan med andra ord inte bara glädjas åt att snart vandrat 1000 Miles av PCT, jag kan även lägga till att jag vandrat hela John Muir Trail till min lista! Och som belöning fick jag även besöka Yosemite Valley och se Half dome och El Capitain, platser som jag länge velat besöka. Det gäller att göra varje dag till ett äventyr och något extra. Både i äventyret och i vardagen!

Dela:

2 reaktioner på ”PCT – Del 9 : John Muir Trail

1. Linda,
    Läser intresserat om vad du ser/upplever och tänker.
    PCT är helt klart för långt för min del, men John Muir Trail (som jag kollat in på nätet sedan en tid) kanske ligger inom möjligheternas gräns). Men startmotståndet är stort iom den planering som krävs. Enklare att komma iväg till de svenska & norska fjällen, Alperna o Pyrenéerna 🙂
    Men har sett lite av Yosemite o andra delar av bergskedjan i min ungdom, så visst vill man komma tillbaks o se mer!
    Önskar dig en fortsatt lyckosam vandring.

1. Tack snälla!
      Egentligen behöver man nog inte planera så jättemycket. För mig har planeringen mer fungerat mer som en trygghet, speciellt i början. Men i slutändan blir ändå inget som planerat och jag har hittat helt nya vägar att lösa saker allteftersom. Är du sugen på JMT tycker jag absolut du ska prova! Det svåraste är faktiskt att ta steget och bestämma sig! 😉