Galleri: Schweiz

För snart ett år sedan, i mitten av september förra året, åkte jag till Schweiz för att gå på North Face Mountain Festival. En outdoorfestival likt den svenska festivalen Utefest, fast ännu större. Efter att ha varit i kontakt med den Schweiziska turistbyrån fick jag även möjlighet att åka ner några dagar innan festivalen så att jag fick chans att se lite mer av landet.

Och jag blev verkligen helt såld. Vilket land! Jag landade på flygplatsen i Zürich och satte mig därefter på ett tåg mot staden Locarno i södra delen av landet. För att kunna resa hade jag blivit försedd med ett 8 dagars “Swiss Travel Pass” med vilket man kan åka fritt med landets helt otroliga tågnätverk. Ska man resa i, eller genom, Schweiz kan jag verkligen rekommendera att göra det med tåg – bara resan i sig är verkligen helt fantastisk! (Passet ger även tillgång till landets bussnätverk och gäller som inträde till mängder av muséer och utställningar).

Vy från tågfönstret, någonstans mellan Zürich och Locarno
Karta över Schweiz och transportvägar för respasset. (Klicka för att se den större) Bild från myswitzerland.com.
Framme i Locarno.

Efter en natt på ett hostel i den lilla staden tog jag en lokalbuss upp mot bergen och Valle Verzasca för att vandra under några timmar. Även denna resan var helt magisk. Jag skrattade åt mig själv där jag satt med näsan tryckt mot fönstret i bussen och bara gapade åt vyerna som blev mer och mer magiska utanför fönstret. Efter cirka 40 minuter klev jag av bussen vid den gamla stenbron Ponte Dei Salti i Lavertezzo och vandrade sedan längs Verzascafloden, upp till byn Brione.

För varje meter bussen rullade upp mot bergen, desto vackrare tycktes landskapet bli.
Den vackra stenbron Ponte Dei Salti med det klara vattnet i Verzascafloden rinnandes under.

Leden jag vandrade följde Verzascafloden upp mot bergen och längs vägen passerade jag mängder av vackra vattenfall, stora som små.

Längs leden fanns även viss bebyggelse och… konstverk.

Leden var väl markerad längs vägen.

Framme i byn Brione!

Unnade mig en lokal öl i väntan på bussen tillbaka till Locarno.

Tidigt nästa morgon var det dags att bege sig till North face festivalen som 2017 ägde rum i Lauterbrunnen, några timmars tågresa nordväst om Locarno. Även under denna resan kunde jag inte göra annat än att bara stirra ut genom fönstret och bara gapa åt de fantastiska vyerna som svepte förbi utanför. Det kändes som den vanligaste meningen som for genom mitt huvud under hela vistelsen var “Näääe, lägg av vad fint!” eller “Men Gud! Tänk att bo här!” Det var verkligen så vackert!

Och vackrare skulle det bli. Lauterbrunnen visade sig vara en av de finaste platserna jag besökt! Platsen påminner lite om Yosemite Valley, men är i mina ögon mycket, mycket vackrare. Man kommer in som i en mystisk dal, omsluten av höga branta klippväggar och vattenfall, bl.a. det 300 meter höga Staubbach Falls. Längst in i dalen skymtar man, om man lyfter blicken och luften är klar, några av Alpernas högsta bergstoppar, bl.a. Eiger och Jungfrau. Det sägs att J.R.R. Tolkien inspirerats av denna dal då han skapade Alvernas fristad, dalen Vattnadal/Rivendell i sina böcker om Sagan om Ringen och jag kan verkligen förstå varför.

I Lauterbrunnen forsar över 70 vattenfall längs bergssidorna. Staubbach Falls är ett av dem.

Själva festivalen, North Face Mountain Festival är en outdoor festival där du kan testa på mängder med aktiviteter ledda av riktiga proffs. Det finns något för alla, både för den lugna nybörjaren till den mest avancerade extremsportaren! Allt från vandring och trailrunning till canyoning, klättring, skärmflyg och bergsbestigning m.m.. Under kvällarna hålls filmvisningar, inspirerande föreläsningar, intervjuer med kända äventyrare och mycket mer.

Tältet uppslaget! Som tur var tog jag med mig mitt lite tåligare tunneltält för det regnade rätt rejält emellanåt.
Hissnande utsikt från Kabinbanan upp till Mürren. Långt där nere kan man se festivalområdet.

På kvällarna blev besökarna väl underhållna i ett av tälten på området. Här är bergsbestigaren Hansjörg Auer som visade och pratade om sin film ‘No Turning Back’.
Q&A med några av världens främsta trail runners. Pau Capell, Lizzy Hawker och Sébastien Chaigneau

På grund av att jag var relativt nyopererad under mitt besök och inte fick vara (för) aktiv, fick jag nöja mig med att ägna mig åt några av de lugnare aktiviteterna. Och det var inte fy skam det heller! Under de tre dagarna tog jag bland annat linbanan upp till Mürren på dryga 1600 meters höjd och vandrade en lättare sträcka runt berget. Jag paddlade även kajak och var med på en så kallad “Glacier Walk” där jag och några andra tidigt en morgon, tog bergsbanan upp till Jungfraujoch och fick öva på att gå i replag över glaciären.

I år, 2018 äger festivalen rum 27 – 29 juli och jag kan verkligen varmt rekommendera den äventyrslystne att åka på denna festival! Även om den inte äger rum i Schweiz i år utan i Val San Niccolò i Terentino, Italien… Gå in på festivalens hemsida och läs mer!

På väg upp till Mürren.
Uppe på berget fanns mängder av leder att välja på. Jag valde den passande “Northface-Trail”.

Paragliding var också något som stod med på listan av aktiviteter, men som jag tyvärr inte hann med själv.

Under min vistelse träffade jag även en hel del nya människor. Detta är Andrea som jag slog följe med på de flesta av aktiviteterna.
Alltså vyerna. Tänk att BO här!!!

Andrea och jag.
Dags att paddla kajak på Lake Brienz!
Måste vara det klaraste vatten jag sett!

Tidigt, tidigt gick vi upp den sista dagen för att ta bergbanan upp mot Junfraujoch och dagens aktivitet.

Packad och klar. Isyxa, stegjärn och klättersele.
Väl uppe delades vi upp i grupper och fick vi hjälp av respektive guide med utrustningen.
All set!

Sakta men säkert tog vi oss i replag över glaciären.

Kanske en av de godaste luncher jag ätit i mitt liv. Om det berodde på innehållet eller omgivningen är oklart…

Jungfraujoch ligger på dryga 3400 meter över havet vilket gör att höjden kan kännas påtaglig. Andrea hade vissa problem, men ser visst ut att njuta en del ändå va?
Vi fick även öva på att ta oss över glacärsprickor, vilket var otroligt häftigt – och pirrigt!

Det är tröttsamt med hög höjd. Även det hårdaste fönstret och den finaste utsikten kunde inte hindra Moa (som jag också träffade här) att ta sig en tupplur på vägen tillbaka.
Yosemite Valley, släng dig i väggen…

Efter dessa intensiva dagar var det så dags att åka hem igen. Det gick lite fort, men minnet kommer leva kvar i mig länge. Schweiz alltså, vilket land! Det må vara ett av de minsta länderna i Europa, men vad mycket som får plats på denna lilla yta och vad mycket som finns att göra! Det kommer definitivt bli fler besök hit framöver!